Home » » Kak Ana Dalam Kenangan Kak Ana Dalam Kenangan 4:34 PM

Askm...pekabar sumeorg? hopefully sume sihat2 la ye..aku? lately jiwa aku tak bape sihat la...huhuhu...last week to be precise..aku sgt2 bz buat urusan kak ana nak balik.. mmg aku xpenah buat urusan2 mcmni dan xada pengetahuan langsung ttg proses nya. tapi aku redah jugak..nasib ada bobot jadik assistant. aku sgt2 sedih..terkenang segalanya selama 3 tahun dia bersama kami. aku tak pernah sekali pun anggap dia org gaji aku, dia adalah emak aku di shah alam. malah aku rasa dia lebih mengetahui setiap masalah dan kesusahan aku sbb dia depan mata aku. tak ada apa yg aku blh selindung dari dia. mcm2 dia ajar baby, smp baby dah hafal doa makan, al fatihah..memikirkan baby hati aku tambah sayu..pastinya antara semua dia yg paling terasa..kak ana mengasuh dia hampir 3 tahun. sejak umur baby 2 bulan..sadly,baby kehilangan  antara org yg paling dekat dgn dia..maafkan mama baby, mama tak mampu menghalang pemergian nenek ana..Sejak semlm dia menanya mana nenek ana dia, aku cume blh cakap, nenek ana balik kg..ambik ubat..baby pun diam..kejap2 lagi dia tanya balik...aku betul2 risau dia terlalu rindu kat kak ana..

Sabtu, bday baby..sekali lagik aku sedih..sbb terlalu sibuk uruskan kak ana, aku x sempat buat apa2 utk beday baby. biasanya tetiap tahun akan ada majlis doa selamat utk dia. ni apapun xada..duit pun byk abis uruskan kak ana ni. bukan nak ungkit, tp mmg betul pun..kompaun je dah bape..tiket flight lagi..beli over the counter adelah sgt mahal beza dgn beli online okeh..smp aku terpaksa guna duit nak pindah umah..takpela nnt carik lain la. yg penting tanggungjawab dah lepas, kak ana dah balik..ada takde, sabtu mlm incik suami bawak aku, baby, mak, ayah ngan ijam makan kat PD..baby enjoy..sian dia...sobsobsob..takpela baby next year insyallah mama sambut bday baby ye sayang..bday ijam falls the next day, so kami beli kek utk baby ngan ijam, potong sekali..sorry ye ijam, aku mengalami infalasi yg kronik tahun ni...hehehehe

 Bila kita susah mcmni baru kita tahu true colors org..aku ade mintak tlg sedara...dia keje imigresen...bukan la aku nak mintak kurang kompaun or what should ever..juz nak dptkan gambaran je mcmana flow kat imigresen tu bg mempercepatkan urusan..apa nak fotostat, borang apa kena isik...so nnt smp sana terus submit everything, tinggal tunggu special pass issued je..sekalai uolls tau apa dia jawab? "EH SAMPAI BILA NAK EXPLAIN NIH? AMBIKLA PEN, TULIS LA!!KANG SMP MAGHRIB TAK SELESAI KALAU CAMNI"...hamboiii santek ssgh bahasa kan? aku mintak ajar je pun...paling sedih, dia mmg keje bahagian yg aku nak berurusan tu pun, cuma dia cuti la on friday..sikit pun aku takde mintak tolong kat dia tau, just mintak tolong ajar. taklah aku suh repeat byk kali, juz tanya procedure, tu je. okeh fine..skrg aku tau sapa dia. so, i will bear that in mind. Ada jugak yg mengambil kesempatan atas kesusahan aku, cuba menangguk di air keruh. aku yg blur tak tau procedure haraplah kat dia (after paying sum of money, of course)..bila tiba masa batang idung pun tak nampak..can u imagine, aku ambik cuti 4 hari; hari selasa dia nak jumpa kat Mid Valley konon nak bg info about passport kak ana, then dah sampai sana (dah la lewat sejam...hak tui!!!) dia kata passport tu masalah, takleh renew without the maid itself. so we decided to meet at Shah Alam, nak gi imigresen sana..tetiba half way dia kol, suh bawak kak ana gi kedutaan indon, kena ambik SPLP (Sijil Penggantian Laksana Paspor). GILA KE APA??? masa tu dah pkl 3.30pm okeh. bila masa nak patah Shah Alam amek kak ana, then pegi kedutaan plk??? ok fine, aku pujuk kak ana, kata pegi the next day... esk pepagi kitorg pun gerak la..kali ni apis yg drive..aku bawak baby skali sbb kak ana pun ikut..sampai sana, MALAUN ni kata KEDUTAAN TUTUP..wadafak???? setahu aku Israk Mikraj public holiday applicable to Kedah, Negeri Sembilan & Perlis only..rupanya kedutaan nih ikut Indon, sana cuti diorg pun cuti. Yang aku sakit hati kenapa MALAUN ni tak check before advice to customer. aku dah bayar ko, so everything should be taken care by you. sehari lagi cuti aku terbuang camtu je. balik semula ke shah alam, punggah balik keluar beg kak ana.. esoknya, khamis..aku rasa antara hari paling AZAB dalam hidup aku.. 5 hours berdiri berbaris dengan dlm keadaan panas dan sesak kat kedutaan bukanlah something yg seronok okeh..after that another 3 hours waiting for the SPLP.



beratur..penattttttt....sesakkkkk betul tau...ni gamba google nih...

tunggu lagik kat sini..sgt sesak ekceli...gamba ihsan google utk bg gambaran kat korg..huhuhu
aku telepon MALAUN ni sampai ke sudah dia tak jawab, last2 timbul jugak 10 minit. settle kat kedutaan dah pukul 4 ptg..it is impossible for us to rush to putrajaya, memandangkan kedutaan nih located at Jalan Tun Razak yg sgtttttt jem..so balik semula (tiket flght yg dibeli burn mcmtu je...aku terpaksa beli tiket sbb kedutaan nak bukti kak ana nak balik on that day, ikut pintu mana..LCCT, Pulau Ketam, KLIA etc) sampai umah, badan rasa nak roboh, masa nilah aku tepon SEDARA POYO aku kat Imigresen tu..huh!!! Jumaat..mengharapkan keberkatan, pepagi kami dah kluar..kali ni aku tggl bobot ngan baby..aku takut jadik cam semlm...sehari suntuk diorg tggu dlm kete, sampai baby restless, bobot pun demam..sian diorg..kami sampai kat imigren pkl 8am..as expected...kena kompaun..buat rayuan makan masa 9 hari, which is impossible sbb kak ana nak kena balik hari jumaat tu jgk, by hook or by crook..tiket anak dia 2july ada pada dia. so pejam mata, bayar ajalah..sgt sedih ekceli sbb duit keluar mcm air, but what to do...and that so called agent yg berjanji ngan incik suami nak dtg imigresen pkl 9am tak muncul2..dia kol pkl 11am bgtau kena jmp boss dulu..apalagi kena hamun ngan aku la!!! pkl 11am kami dah smp LCCT pun.kalo tggu dia can uolls imagine apa jadi??? so, i demand my money back. after threatening him yg my incik suami akan carik sampai opis dia, yesterday he banked in back my money.  Pengalaman yg sgt2 berguna utk aku: JGN AMBIK MUDAH...huhuhu...
 

Suasana balai berlepas di LCCT
kat sini la aku buat drama air mata ngan kak ana..sedih wooooo!!!!
 Selesai hal hantar kak ana, aku nak face masalah baru..maid baru...harap2 sesuai..bukan senang nak sesuaikan diri dgn org luar..especially baby. aku harap sumenye ok..aku dah tak larat...kengkadang rasa 24 jam sehari mcm tak cukup. tambahan plk aku tgh sibuk uruskan urusan nak pindah..minggu depan brg2 umah sampai..penat2...harini first day Kak Yaya keje ngan aku..she was about 40 years old, org "sana" gak..org mebi kata aku bodoh, tak serik2 nak ambik maid dari "sana"..tapi aku mmg tak nak antar anak gi nursery..i got my own reason..takpelah aku doakan yg baik2 aja..semoga pindah rumah baru, maid baru segalanya baru akan bawak sinar dlm hidup keluarga aku...you guys doakan ye...hehehe

1 comments:

Cik Wani said...

hye,, blogwlking here.

jom komen link kat entry wani ni.

http://akuazwani91.blogspot.com/2011/07/i-saya-bertudung-dan-saya-sangat-pretty.html

thx a lot =)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...