Home » » Alhamdulillah, Insyallah Alhamdulillah, Insyallah 11:58 AM

Salam Jumaat..Pepagi nih ujan plk..fuh sgt maleh nak bangun tido..hehehe..For the pes taim aku pakai jubah pagik nih..budget arab badwi plkkkk..hehehe..makcik kiah, thanks for the jubah..sangat selesa..hehehe..lupa lak nak citer..makcik kiah dah balik dah ari isnin haritu..kebetulan aku amek cuti..so skali lagik aku berpeluang la jumpa org tua tu..aritu pun kebetulan aku balik masa dia nak gi mekah..alhamdulillah dia sihat..just masa nak balik aritu demam kat sana, sampai masuk air segala.. uwan pulak yg steady je..hehehe..pastu siap ilang cermin mata, ilang beg la..hehehe..takpela makcik kiah..janji makcik dh selamat balik.. makcik asmah pun dah balik gak ngan kaklong..dia pun bagi jubah kat aku (tanda2 awal nak suh aku berhijrah kah?hehehe)..malu beb, aku buleh lupa lak org tua tu dah balik..padahal dia pegi lagi awal dari makcik kiah..sure la dia balik lagi awal..hehehe..sudahnye kaklong datang umah aku hantar kopiah, tasbih, jubah ngan sejadah..adussss sgt2 malu..so..aku plan mlm kang nak gi ziarah org tua tu..
Makcik asmah ngan makcik kiah ni antara org2 yg sangat "dekat" dalam hidup aku..diorg dh aku anggap mcm mak aku sendiri.. Macam makcik asmah, dia yg bersusah payah handle bab2 kreatif masa aku bertunang ngan nikah dulu..maklumlah aku ngan mak ni takde mananya kreatif..main belasah je..sampai terjerit makcik asmah menengok bilik pengantin aku..dia plk yg susah hati..mana taknye, ada katil, dressing table, side table..pehtu nak kasik efek bilik pengantin maka gantung la kelambu sikit...hehehe..Masa tu gak la dia pikir nak buat camne..sampai tak makan org tua tu dek susah hati...hehehe..aku ingat lagik time tuh pamili aku buat kenduri sikit, alaaa org nisimilan kan kalo nak "bergolek" (kenduri) akan kumpul anak beranak, jiran tetangga utk bahagi2 tugas masa kenduri tu..haa taim tu la makcik asmah ambush bilik pengantin..hehehe..pantas dia arahkan kitorg bawak dia ke bandar sban nak beli bahan2 hiasan bilik...hehehe..pastu hantaran belah aku ngan incik suami pun dia yg gubah..campur sume ada 20 dulang la dia buat..without mintak upah sikit pun..juz duit beli barang2 je..terharu sungguh aku..yela ade ke lagi org mcm ni zaman sekarang?? takde makna nye..everthing is about money..padahal makcik asmah tu jiran je kottt???

Makcik kiah plk mcm yg penah aku citer dulu dia banyak tolong aku masa dlm pantang..ajar aku mandikan baby sume..maklumla aku kan beranak terlebih due..hehehe..makanye mak dah bape kali amek cuti tapi aku x beranak2 jugak..so at the end masa aku betul2 beranak mak buleh cuti 2-3 ari je..sian kat mak..frust dia tak dpt jaga aku ngan cucu dia tuh full taim..nasib baik ada makcik kiah...sbb aku tggl sorg je. dengan takde pengalaman jaga baby..mmg sikittttt lagik nak meroyan kot taim tu..hehehe..yela mak takde, laki takde..anak selsema..sampai tahap nak bg susu badan pun aku tak reti tau. lawak weh bila ingat2 balik..mak ngan maksu yg tukang ajar pun bg ajaran sesat..yelah mak last ada baby 26 thn lepas, maksu lak 17 thn lepas..bayangkan la apa yg diorg ajar aku..hehehe..last2 anak aku kena jaundice..doct kata one of the reason sbb tak cukup susu badan..adehhh sgt2 cedih taim tuh..baru 2-3 ari ngan anak..tetiba anak hospitalize plk..taim ni cousin aku yg jaga aku..mandikan, piliskan segala macamlaa..maklumlaa baby kan kuar ikut "tingkap"..sgt2 ssh nak mandi kalo without anyone help..dia ngan aku sama2 takde pengalaman jaga baby..so kitorg lagik la jadik carca marba..sampai cream nipple pun tak reti guna..dah tu buduh sombong lak taknak baca instruction..lps baca terus gelak besar..sekarang bila teringat2 balik lawak plk rasanya..hehehe..cousin aku nih pun sangat dekat dengan aku selain dari ijam..aku close ngan dia sejak ada baby. dia penah jaga baby for 1 week kalo tak silap..alone beb..sbb taim tu first maid aku buat hal..so sementara tunggu nak amek kak ana cousin aku nih yg jaga baby..siap mandikan baby dalam sinki tuhhh...hehehe..mcm2..Kak ana pun antara org yg penting dlm idup aku..walaupun dia dibayar gaji tapi dia memainkan peranan penting gak dlm perkembangan baby..sbb most of the time dia yg dgn baby as compared to me yg cuma beberapa jam je dgn baby..aku peratikan banyak gak yg baby belajar ngan kak ana..mcm alif baa taa..lagu2 rakyat (indon la tapi.."bakso bulattt seperti bola ping pong..bla bla bla"..heheeh) doa makan, doa tido segala.. kak ana ni quite berumur gak la..almost the same age ngan mak. Maybe sbb tu didikan dia mcm mak2..hehehe..naseb baik kak ana melayu aceh..so bahasa lebih kurang melayu kita la..kot tak payah gak..Skrg for the pes taim lps sekian lama aku de bes pren..ngan dialah aku banyak kongsi masalah..kebetulan kehidupan kami hampir sama..anak sebaya, penah keje tempat yg sama (tp tak penah kenal pun before this...), company dia penah deal ngan association yg aku keje dulu..last2 jumpa kat sini..takdir tuhan..to my bes pren..tengkiu fr enerything...
So..those are the women that are always close to my heart beside mak..alhamdulillah sbb aku diperi peluang mengenali mereka.. Makcik kiah, makcik asmah, my dearie cousin, kak ana and my bes pren..anda semua antara chapter penting dalam hidup saye..Insyallah saye takkan lupa anda semua..lep uollss!!!hehehe

مَنْ َأحَبَّ َأ ْ ن يُبْسَ َ ط َلهُ فِي ِ رزْقِهِ، وَيُنْسََأ َلهُ فِي َأَثِرهِ، َفلْيَصِلْ رَحِمَهُ.
(رواه مسلم)

Maksudnya: “Barangsiapa yang suka dimurahkan rezekinya dan dipanjangkan usianya maka hendaklah dia menyambungkan kekeluargaan (silaturrahim).” (Hadits riwayat Muslim)


2 comments:

Zuran said...

Nice entry beb...hehehe....

MaMa NaDHiRa said...

thanks dear..heheh

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...