Home » » Penangan Facebook Penangan Facebook 4:56 PM

Ujung minggu..aku tak sihat buat kali ke bape entah??hehehe..demam la beb..cuaca sekarang tak menentu..demam kali nih pakej skali ngan selsema..ntahlah..antibodi tk kuat agaknye..tambahan plk aku tido lewat semlm..3am baru tido..biasalah incik suami ngan ijam pi mancing..hehehe..ekceli ijam pun tak larat dah...tapi incik suami berkobar2 giler..hehehe..biasanye ijam kalo mancing paling kuat pun smp pkl 9pm je..ni pegi pkl 4ptg, pkl 3 am baru bali..aku yg meunggu depa pun buleh demam beb!!hehe..

Sambil2 nunggu diorg semlm aku online FB..mak aiii acc aku kena hack!!aku mmg perasan la lately mmg ntah ape2 page yg masuk dlm "like" group aku..kebanyakan dari INDONESIA..pastu dok tak dok tetiba update status aku "Jawa Timur" apekah?? tak pe aku cool lagik..pastu last week tetiba si hacker mangkuk nih post comment kat wall member aku "aduh cantek bangat cewek ni..bisa ngak kita kenalan ber2" agak2 la weh..member aku tuh pompuan kott??kang tak pasal2 kotrobesi lak kata aku  dua alam plk. time nih aku dah bengang dah..pastu kemuncaknye semlm la..buleh tetiba aku received msg dlm inbox aku..mamat nih tanya sapa aku sbb tetiba msg dia ajak berkenalan..bila aku view history msg tu mmg first contact adalah dari acc aku..haaaa??? Ini dah melampau nih!! aku pun edit la apa yg patut..hopefully hackers masibatun nih tak dpt hack lagik..apelaa jadahnye hack acc aku yg picisan nih..ntah hape2 je..

Bila jadik kejadian hack nih aku terpikir mcmana buleh jadik camni? Nak kata sebab online guna Blackberry, aku mmng logout setiap kali lps online..pulak tu aku takde member Indon..incik suami sndr tak tau username ngan password aku, ni plk nak bagik org lain..ilang akal hape??? Hmmm ramai gak member2 aku yg sesuka anak tekak hacker musibatun nih delete dr fren list aku..pastu memandai add ntah sapa2 ntah..satu keje aku nak clean list fren aku balik, nak add balik kengkawan aku..kang ada la plk yg terasa ati, aku delete diorg. dh terasa ati tu satu hal la..ni siap pegi gebang kat org lain kata aku jahat, delete dia dari fren list..entahlah maleh aku nak pikir..ko nak add aku balik, alhamdulillah..nak ignore pun alhamdulillah gak..ko nak mengumpat aku, pitenah aku pun alhamdulillah gaks..aku tak kuasa la nak melayan ke kreatifan anda itu..cuma kalau boleh, tak payahlah nak hasut org lain supaya membenci aku hanya sebab ko dikeluarkan dari fren list aku..berdosa besar dowh memutuskan silaturahim..tambah2 yg ko putuskan tu mmg ada pertalian darah. tu kalo buleh laaa...kalo tak buleh sile la pitenah sayaa yee..jgn malu2 ye..cuma ingatlah..Dosa fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, ia tidak diampunkan Allah melainkan orang yang difitnah memberi keampunan

Aku cakap ni sbb dah penah jadik..FB nih byk baik byk pulak buruknye..ikutla mcmana penerimaan kita..as for me aku gunakan as a medium nak rapatkan silaturahin esspecially ngan member2 lama..upload gambar2 cuma atas dasar berkongsi. tapi lama kelamaan aku nampak jugak keburukan FB nih..antaranya bila kita hapdet status dlm keadaan marah kita secara tak sengaja maybe dh kuarkan perkataan yg bukan2 so dari situ maybe org buleh mis judge kita..maybe org ingat kita mmg mcmtu in reality. Pastu kengkadang org lain plk terasa ngan satus kita walaupun kita tak maksudkan sikit pun..haaa kan tak pasal2 tu..lagi satu pasal delete men delete nih..pada aku sukati org tu la nak add ke nak delete ke..dah FB dia..dia delete ko tak semestinya dia nak carik gado ngan ko..maybe dia ada personal issue dia sendiri yg ko tak perlu tau..mcm aku, kebanyakan org yg aku removed tu aku rasa tak penting pun nak ada dlm list aku. contohnye para2 MLM COO wannabe..login FB dapat ribu riban laa..loan ASB laa..menyemak je kat wall aku..im not interested hocckayy..pastu jadik lak perkara yg luar kawalan aku akibat hackers musibatun nih..salah aku ke kalo nama ko tetiba kuar dari fren list aku tu? Kalo tgk dari skop yg lebih besar plk now FB dah jadik tempat nak trigger mcm2 isu..paling banyak isu perkauman la..ntah hape2 je..

So pandai2 la..FB tu satu kemudahan..taklah sampai jadik satu keperluan..benda ni simple je..gunakan seperti yg sepatutnya..pada hackers musibatun..janganlah anda hack acc saya..shoooo shoooo..pegi pegi...hehehe


.: “Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat dan pencela.” (Surah al-Humazah: 1) :.



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...