Home » » Aku Makin Gumuk!!!! Aku Makin Gumuk!!!! 3:56 PM

sape-sape yang tergolong dalam golongan gemuk angkat kaki!! aku!! haha. tapi tak besh la di beri nama gemuk. terasa hina lak diri ni. heh. so aku kategorikan diri aku sebagai golongan berisi. kan sedap camtu..tau tak, nape  makin hari kit terasa makin berisi? ade sebab-sebab yang leh menjadikan kita camtu. setiap yang berlaku pasti ade sebabnye yang tersendiri kan. ehehe. usha jom pasal pe kita leh menjadi berisi.


KETURUNAN
ni memang tak dapat nak di sangkal la. if dalam family kita atau family belah mak or ayahkita ade yang badan berisi, tak perlu la nak malu2 sbb dh memang keturunan kita camtu. jadi, tak yah la nak p ke marie france bodyline ke, london weight management ke, KEEP SLIM ke (aik nape tetiaba ter CAPS LOCK lak nih?heheh).

TERLEBIH MAKAN
 ni salah satu penyebab badan kita berisi selain keturunan. contohnye; asal meeting je ade makan-makan. asal makan-makan je ade meeting.asal org bersara@bertukar jabatan je ada makan2..(macam biasaaaaa jeee???hehehehe)  camne tak besar badan. hehe. keje tak siap-siap. meeting @ jamuan  je manjang. kita sebenarnye kena makan mengikut keperluan dan bukan makan ikut nafsu. jadi kalo boley, kurangkan makan makanan yang tak di perlukan seperti makanan segera (oh no...my fav McD, KFC. bla bla bla), berminyak, terlalu banyak karbohidrat, kandungan lemak yang tinggi, kalori yang tinggi, bersantan dan jugak mempunyai banyak perasa makanan. memang susah nak control if dah terbiasa dengan keadaan camni (aku mmg sgtttttt susah, tak tau la korg kannnnn). tapi, demi masa kertu kita yang sihat, kita kena gak try control cara pemakanan kita..

KURANG KELUARKAN TENAGA @ KURANG AKTIF
kesan dari makan yang terlalu kerap, akan terhasil kandungan kalori yang tinggi dalam badan. kalori adalah unit yang di gunakan untuk mengukur tenaga yang di gunakan badan kita. bila badan kita mendapat kalori yang berlebihan dengan penggunaan harian, kalori yang tak di gunakan akan bertukar kepada kolesterol atau lebih di kenali sebagai lemak (I HATE U!!). lemak tu la yang membuatkan badan kita terasa berat. jadi, sentiasa la bersukan (adehhh chip, sila bantu...), atau selalu buat aktiviti yang keluarkan peluh bagi membakar kalori-kalori yang tak di gunakan tu.(blog walking kira senaman tak ha??)

KADAR METABOLISME
Kata incik google:
“Metabolisme adalah proses badan menukarkan kalori daripada makanan kepada tenaga. Keperluan kalori atau tenaga setiap orang berbeza-beza mengikut gaya hidup masing-masing. Contohnya lelaki dewasa yang aktif yang berusia antara 20-39 tahan dengan seberat 55 kilogram memerlukan 2,530 kalori sehari, manakala wanita dewasa sederhana aktif pula memerlukan 2,000 kalori sehari. Jika anda tidak aktif, keperluan tenaga harian adalah jauh lebih rendah.”
“Ada orang tetap kekal kurus walaupun makan banyak, sebaliknya ramai mengalami masalah pertambahan berat badan meskipun hanya makan sekali sehari. Orang yang kekal kurus dikatakan mempunyai kadar metabolisme tinggi dan proses pencernaan bagi mendapatkan tenaga berlaku dengan cepat, manakala individu gemuk sebaliknya. Namun pendapat ini bukan 100% tepat kerna semuanya bergantung kepada gaya hidup, tabiat pemakanan dan kekerapan bersenam.”
aku tak bape paham sgt  makna metabolisme ni. harap korang paham dengan apa yang aku nak sampaikan.

PERKAHWINAN

biasa la orang yang dah kawen, badan dorang mesti naik. jadi, tak usah la di pertikaikan kenapa suami korang atau isteri korang berbadan besar setelah melayari bahtera rumah tangga. ini terjadi bila di saat bersama, hormon-hormon lelaki dan wanita yang bersatu boleh menyebabkan perubahan hormon dalam badan seterusnya memungkinkan badan naik.(ni pun incik google cakap, bukan aku cakap okeh...) tapi, ni cuma pendapat kebanyakan orang je. hehe. yela. hati senang dah berkeluarga la katakan.  tak semestinye, bila kita dah berkahwin, tak perlu jaga badan. kita kena la jaga gak supaya pasangan tengok pun besh je. still maintain sejak awal perkahwinan sampai la sekarang.

Nota Kaki: Entri ni peringatan buat seorg AKU...Kesedaran tu penting, bila nak buat entah laaaa....adehhhhh...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...