Home » » ~ Alhamdulillah ~ ~ Alhamdulillah ~ 10:29 AM

Ni nak citer lagik ni...hehehe...gilo hapdet blog sudah mari..maklumle baru elok demam..ekceli Isnin lps aku MC akibat demam yg tak nak shoooo dari aku smp dekat 2 minggu.. aku gi amek darah..nak check gak kot2 ade denggi ke..pastu nak cek ubat cair darah tu jalan tak ngan badan aku (kot tak kang takot aku yang "jalan") Alhamdulillah, result dah kuar..platlet normal...takde denggi2..darah pun ade progress..aku pun dah segar sikit as compared to 2 minggu lepas..melepet dowh...hehehe

Bila dh sakit nih baru la nampak sapa yg amek berat kat kita..pamily ofkos, kengkawan..kak ana pun..last friday mmg aku batuk the whole night smp takleh tido. aku tak sangka lak dia dengar..padehal dia dh masuk tido awal sbb sakit kepala..tengok2 pagi tu dia dah siap buatkan ubat untuk aku..ubat tradisional dia la..rebusan halia + gula batu..sejuk je masuk tekak, terharu plk aku org tua nih.. i lebiu kak ana..mak pun buatkan aku air barli..ayah heboh ngan Augmentin and jujubes dia la..even baby yg tecik tu pun menangis just to see nenek dia amek tempreature aku...dia takut mama sakit...huhuhu..ramai yg sayang aku ghupenye...

Lupa nak citer, Sabtu lepas aku gi Hospital Putrajaya, melawat Kak Elis (anak Makcik Kiah) yg demam tak kebah jugak..dah admitted almost 2 weeks..sampai kena amek air tulang susum (adehhh ngeri......) dokter still takleh detect apa sakit dia..sama mcm sakit anak dia dulu..kesian giler..time tu anak dia si Humairah baru 3 tahun lebih kot silap..alhamdulillah skrg dah ok dh Humairah tu..ni ibu dia plk kena..Kak Elis yg dh sedia kurus tu bertambah cengkung..sangat kesian...aku tak larat sebenarnye tapi memandangkan mak ngan ayah taktau jalan gi spital Putrajaya tu aku gagahkan jugak la (macamkan aku tau sgt la jalan kat situ kannnn)..dengan berpandukan direction verbally dari apis selaku dato undang putrajaya berjaya gakla kitorg sampai.

Bila dh sakit ni aku langsung takde selera makan terutama start jumaat lepas ..mmg aku tak makan kalo sebab tak kena paksa. haa..padan muka aku kan? masa ade selera nak makan, ko sekat2..heboh nak berdiet segala..telan ubat itu ini..bila dah sakit, selera dah patah..letak la makanan ape pun..takkan boleh nak telan..sebab kepala mcm ade batu besar himpap, tekak mcm penuh duri..badan kejap panas, kejap sejuk..tido mlm kot tak pakai ekon paneh, kot pakai kang batuk melengking2..sungguh tak selesa..(insoff kejapppp)..

Minggu lps mebi minggu tak sihat buat pamily aku..memula incik suami..dia takla demam tapi mcm kena allergy ape ntah smp naik gatal2 satu badan..dia tak tahan smp ayah terpaksa cucuk ubat..nasib baik pak mentua keje spital..hehehe..aku punyelah heboh nyakat dia, ambik gamba segala skali hambek ko!!! aku plk melepek 2 minggu..dia kena inject masuk ubat, aku kena injek amek darah..padan la tu...hehehehe..then ahad lepas apis plk demam..musim demam betul..takpela biarlah kitorg je yg demam..jgn baby yg kena..mmg jaga betul takmo dia dekat sgt ngan aku takut menjangkit..

Ayah tgh prepare nak cucuk incik suami

Kitorg tgh gelak berjemaah nengok incik suami ketaq 

Bersedia utk dicucuk (ijam siap standby blakang..hehehe)

Tuhan bayar cash..aku plk kena cucuk...huhuhu...


Quote from a very inspiring article "Rahsia Disebalik Demam" :

.:Selaku seorang muslim yang beriman, sepatutnya memiliki sifat sabar dan tidak mengeluh apabila ditimpa demam. Orang yang tidak mempunyai sifat sabar semasa ditimpa demam, mungkin tidak akan dapat mengawal dirinya dari mencaci maki penyakit ini, sedangkan kita dilarang berbuat demikian oleh Nabi Shallallahu alaihi wasallam. Ini bersandarkan kepada sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Jabir Radhiallahu anhu yang maksudnya :

"Bahawasanya Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam telah berkunjung ke rumah Ummu Saib atau Ummu Musayyib, lalu Baginda bersabda:

"Apa halnya engkau wahai Ummu Saib atau Ummu Musayyib menggigil?

Dia menjawab: "Demam, semoga Allah tidak memberikan berkat kepadanya".

Nabi Shallallahu alaihi wasallam bersabda:
"Jangan engkau memaki penyakit demam, kerana dia menghilangkan kesalahan Bani Adam (manusia) sebagaimana landasan (tukang besi) menghilangkan kotoran (karat) besi".(Hadith Riwayat Muslim)

Begitulah, segala apa jua yang datang daripada Allah, sama ada berupa rahmat, hendaklah kita syukuri, atau berupa musibah, maka hendaklah kita sabar menempuhinya.Demam Penebus Dosa.Sebenarnya larangan mencaci maki demam itu mempunyai rahsia atau hikmat tertentu yang wajar kita ketahui dan ingati.Begitu juga hadith yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Jabir Radhiallahu anhu yang disebutkan sebelum ini, mempunyai maksud yang sama. Jelasnya, kedua-dua hadith ini menerangkan bahawa demam yang menimpa seseorang itu boleh menghapuskan dosa-dosanya yang telah lalu.
Dalam hadith yang diriwayatkan daripada Aisyah Radhiallahu anha dari Nabi Shallallahu alaihi wasallam, Baginda bersabda yang maksudnya :
"Demam adalah dari panas api neraka yang mendidih, dari itu dinginkanlah ia dengan air". (Hadith riwayat Muslim) :.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...