Home » Aku Dah Balik Dah Aku Dah Balik Dah 2:08 PM

Salam Satu Malaysia (statement poyo..hahahaha).. aku dah balik dah ..sampai PJ pkl 2 am hari Selasa aritu..fuh sangat2 penat..but sangat happy..rupanye segala gambaran buruk pasal suasana ngan aktivi kat BTN tu tak betul langsung..Bukan apa..dulu masa aku pegi BTN Meru mmg sangat2 strict la para2 komanden dia..so aku beranggapan kat Besut pun sama la..hehehe

Incik suami antar aku ngan bija ke opis PJ dari sban awal2 pagi lagik..pkl 6.45am kitorg dh smp..punyala semangat..hehehe..bila dah cukup sume org..bas jabatan pun bertolak ke Putrajaya..lbh kurang pkl 7.30am smp la..Kitorg budget dlm pkl 8am tu bas gerak la (spt yg tertulih dlm email arituh)..skali pkl 10am baru bas gerak..dlm ati mmg dh menyumpah2 dah..pkl bape nak sampai mcmni??kalo aku tau mmg aku bangun pkl 8am la!! okeh, aku harung 10 jam perjalan nak sampai ke Besut tuh..Dlam perjalanan tu mcm2 bnd la dlm kepala aku..selain dari ghisau mcmana la keadaan kat kem nanti..aku terpikir gak pasal baby..sedihnya kena tinggalkan dia..hopefully sume ok smp aku balik..pastu perkara yg sgt2 aku tak nak pikir pun sempat masuk dlm otak aku nih..yelah sebab hari selasa tu aku baru dpt bongkar segala2nye so nak taknak aku mmg terpikir jugak...Ah pegi M*MP*% la..Sampai sana dlm pkl 8.30pm..adeh patah pinggang dowh...Nama aku plk xde. Badan dah la penat skali nama takde plk..hanginnnn satu badan..komanden suh balik bilik tukar baju pastu masuk dewan balik. Wehhhh baru smp dah kena masuk dewan pakai uniform??? So..hampir 100% peserta zzzzzzzzzz..hehehehe

Esoknye pepagi ade kawat kaki..HAHAHAHA sgt kelakar..berterabur kott sume org..hehehe..pastu ceramah kenegaraan smp ptg. Ptg nye ade ujian fisiologi..kira nak ukur kecergasan badan tu match tak ngan umur..kena pumping, berdiri sebelah kaki, pusing 5 kali then jalan..memacam lagik la..Result aku?? Usah ditanya..cukupla la aku kate kalo tgk result tu kire2 balik nanti aku dh buleh ddk umah tggu duit pencen je..wakakakaka!!!!Sabtu ptg plk kena lari (read:jalan) sejauh 2km..aku?? bangga dowh dpt abihkan larian (read:jalan) tanpa kejadian pengsan ditengah jalan. Tu pun esoknye merangkak turun katil, kaki kena muscle pull..terkejut kot lemak2 kesayangan aku nih..hehehe.. Yang paling best kena buat repailing..Turun bangunan 40 kaki pakai tali..waaaa aku sangat gayat..tapi sbb nama aku mula ngan hurup "E" harusla aku antara girls terawal yg kena buat..naik atas tu aku dh mula cuak..bila jurulatih tu sangkut segala mak nenek tali kat badan aku, aku dh mula rasa jantung mcm nak terkeluar..pastu aku terpacak je kat atas tu smp kena jerkah baru la aku "merangkak" turun..hehehe..buruk ghupe!! Aktiviti fizikal terakhir hari ahad..jalan BAPAK jauh ke pantai..sampai sana duduk seploh minit pastu patah balik..apekah??? sekali lagik aku jadik org palingggg last sampai..org dh start mkn mlm aku baru smp..hehehe..belasahhh janji abiskan smp ujung..hehehe

For me aku sangat enjoy pegi Kem nih..Fasilitator ngan Jurulatih sume best2 dan friendly. Pengisian ceramah jugak sgt2 meninggalkan kesan..Bayangkan la cerita 1957: Hati Malaya yg dh banyak kali aku tgk sebelum ni aku buleh nangis bila nengok kat kem.. sedangkan selama nih bila aku nengok siap buleh gelak2 lagik..betapa tak sensitip nye aku masa tu..lps dengar secara pembentangan, aktiviti dlm LDK barula aku sedar mcmana ssh nye org2 dulu nak capai kemerdekaan supaya kita buleh idup aman mcm ni..tapi...sgt sedih tgk perpecahan org melayu skrg..dah berpuak2 plk..entah aku ni tak pandai nak ckp psl politik2 nih sume..tapi aku cuba la relate konsep tu dgn kehidupan ..as simple as that..kalau sedara mara yg tinggal 2-3 kerat ni nak berpecah belah apa nak jadik? tapi apa aku buleh buat kalo org lain buat taktahu bila aku sorg je yg terhegeh2 nak rapatkan silaturahim?? org lain selamba je..mmg hancurlah jadinya ikatan tu..betul tak??
sbb it takes two to tango. Untuk mengekalkan keharmonaian dan keamanan tu kena ada timbal balik dua pihak. Mcm tu gakla ngan negara..kalo pemimpin bermati2an buat segala yg buleh nak pertahankan keamanan, tapi ade puak2 yg create issue sbb kepentingan sendiri..maka jadiklah senario skrg..kaum kita gaklah yg terpinggir di bumi sendiri..dapat memimpin atas ikhsan kaum lain ..kerajaan hilang majoriti dua pertiga dan sekadar membentuk kerajaan dengan majoriti mudah yang hanya dapat dicapai menjelang tengah malam... takut bila aku pikirkan apa nak jadi masa depan..macamana la anak2 kita nanti bila Kontrak Sosial ngan Perlembagaan Persekutuan dh berani dipersoalkan?

Cheewaahh lain mcm plk blog aku kali ni..hehehe..biaselah kate baru balik BTN..hehehe..but seriously mmg its a very good exposure to the youngster..maybe sbb aku mmg minat subject sejarah maka aku kata ia sangat bagus..tapi kalau kita tak value sajarah kita sapa lagik kan? One more thing..aku dpt ramai new friends kat sana..Jabatan aku nih besar..stesen ada kat most of the states.. Agensi under kementerian itself dah berapa banyak plk..so LDK [Latihan Dalam Kumpulan] mmg latih utk networking gak la..even satu opis pun before nih setakat kenal muka je tp dah jadik mesra kat sana. best..hehehe..Cuma....diet aku diberhentikan selama 5 hari kat sana tu sbb makan sampai 6 kali sehari..OMG!!! hehehehe



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...